ФАКУЛЬТЕТ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

Кафедра теорії та історії музики

Рощенко Олена Георгіївна
професор, доктор мистецтвознавства, професор

Рощенко Олена Георгіївна (1958 р. н.) — доктор мистецтвознавства (2006), професор (2008), виконувала обов’язки завідувача кафедри теорії та історії музики Харківської державної академії культури (2017-2021).

Випускниця Харківського інститут мистецтв імені І. П. Котляревського (1982 р.), аспірантури (1996 р.), докторантури НМАУ імені П. І. Чайковського (2001 р.).

Кандидатська дисертація: «Історико-соціальні типи функціонування музично-культурної спадщини в композиторській творчості» (1988), Докторська дисертація: «Діалектика міфологеми і нова міфологія музичного романтизму» (2006).

Працювала на посаді зав. кафедрою історії та теорії світової та української культури (2002 – 2013 рр.), зав. кафедрою теорії музики (2014 – 2015 рр.) ХНУМ імені І. П. Котляревського.

У ХДАК працює з 2015 р.: 2015 – 2017 рр. – на посаді проректора, впродовж 2017 – 2021 рр. виконувала обов’язки завідувача кафедри теорії та історії музики Харківської державної академії культури.

О. Рощенко – лауреат творчої премії імені Іллі Салатна «За визначний внесок у розвиток музикознавства», нагороджена Почесною грамотою Харківської міської ради Управління культури «За багаторічну плідну працю, високий професіоналізм, вагомий особистий внесок у розвиток української культури і мистецтва», Подякою «За багатогранний талант і яскравий мистецький хист» від Президентського фонду Л. Кучми.

Член спеціалізованої вченої ради ХДАК за спеціальностями 26.00.04 – українська культура та 26.00.01 – історія та теорія культури. Член Національної Спілки композиторів України, Громадської організації «Музикознавці України у світовій культурі» (2019). Член експертної ради Міністерства культури і інформаційної політики України з питань проведення експертизи дисертацій з культурології та мистецтвознавства.

Під керівництвом О. Рощенко захищено 17 кандидатських дисертацій (4 з них – під час роботи у ХДАК).

Наукові і творчі здобутки О. Рощенко висвітлені в понад 120 статтях, зокрема, 2 з них – в наукометричних базах Web of Science.

Виступала як опонент та рецензент численних дисертацій, поданих на здобуття вченого звання кандидатів та докторів мистецтвознавства.

Працює у складі редакційних колегій наукових збірок ХНУМ (до 2015 р.), ХДАК (заступник головного редактора), НАКККІМ, «С. Рахманінов та українська культура»; головний редактор наукового видання «Європейський журнал мистецтв» (Австрія).

Олена Рощенко науковий керівник 4 захищених за останні 5 років кандидатських дисертацій за спеціальністю 17. 00. 03 – Музичне мистецтво (Степанова О. Ю. Піанізм лондонської та віденської фортепіанних шкіл, 2018; Є Сяньвей. «Метелик» Cан Бо як національний китайський оперний міф, 2019; Цао Хе. Вокальна спадщина Шан Деї: синтез національних та європейських традицій, 2019); Лю Бінь. Французька лірична трагедія в структурі оперного спадку А. Сальєрі: жанрові традиції та новації, 2020). Нині у класі претендента навчаються 5 аспірантів ХДАК – Донцова-Пушенко К. Ю.; Го Чан Лу; Чень Менмен; Чжан Юй; Ян То.

Викладає курси: «Методологія історичного музикознавства», «Історія світової музики», «Семінар сучасної музики».

Перелік основних публікацій:

1. Рощенко О. Г. Методологічні основи продуктивної наукової школи І.А. Котляревського // Вісник Нац.акад.кер.кадрів культури і мистецтв. Київ, 2016. № 3. С. 31 – 36. (Web of Science)
2. Roshenko, O. G. Reviews Complex of works “Teoretiko-methodological workings out and practical introduction of effective technologies of training and education of professionals in culture and art sphere” // NATIONAL ACADEMY OF MANAGERIAL STAFF OF CULTURE AND ARTS HERALD, Vup. 2. 2018. pp. 337 –342. (Web of Science).
3. Roshenko, O. G. ORONYMS OF MONSALVAT AND VALHALLA IN DRAMATURGY OF WAGNER'S NEW MYTH “LOHENGRIN” // Rupkatha Journal on interdisciplinary Studios in Humanities Open Access. January, 2021, Volume 13, issu 1, рр. 1–13 (Scopus).
4. Рощенко О.Г. Імперативи та максими продуктивної наукової школи І. А. Котляревського. Перше слово – останнє слово // Музичне мистецтво і культура. Music art and culture. Науковий вісник. Вип. 22. Одеса: ОНМА, 2016. С. 207 – 216.
5. Рощенко О. Г. Українська симфонія пам’яті мучеників Бабиного Яру: доля автора та його твору // Культура України. Серія: Мистецтвознавство: зб. наук.пр. Харків, 2017. Вип. 56. С. 215–224.
6. Рощенко О.Г. Суперечності «нелегкої» долі «Leichte sonaten» (ор.49) в історії бетховенознавства // Культура України. Серія: Мистецтвознавство. 2019. Вип. 63. С. 195 –205.
7. Рощенко О.Г. Музикознавче акме Наталії Савицької: на шляху до музикологічної акмеології // Вісник НАКККІМ. 2019. № 2. С. 251–255.
8. Рощенко О.Г. Символіка Монсальвату і Валгалли у музичній драматургії оперного міфу Р. Вагнера «Лоенгрін» // Вісник НАКККІМ. Київ: ІДЕЯ-ПРИНТ, 2019. № 3. С. 166–171.
9. Roshcsenko O.G. The wreath of romantic fragments. Dante and List // Musical art: historical and theoretical discourse : collective monograph. Lviv-Torun : Liha-Pres, 2020. P. 42 – 60;
10. Рощенко О.Г. Фаустіанська семантика інтонаційної драматургії другої симфонії С. Рахманінова // Арт-платформа. Науковий альманах. Вип. 2. К.: КМАЕЦМ, 2020. С. 304 – 328.
11. Рощенко О.Г. «Кавказ» С. Людкевича – Т. Шевченка: світова вісь українського космосу // Людкевич у фокусі ХХ століття. Львів: Галицьке Музичне Товариство, 2020. С. 78 – 84.

Посилання на профіль науковця:
1. Портал НБУВ «Науковці України»
2. Профіль Google Scholar
3. Електронний каталог бібліотеки ХДАК.

E-mail: elena.roshenko@gmail.com