Кафедра теорії та історії музики є одним із структурних підрозділів факультету музичного мистецтва, який функціонує з вересня 2017 р. після реорганізації кафедри теорії музики та фортепіано.
Колектив кафедри забезпечує викладання фундаментальних дисциплін музично-теоретичного, науково-методичного, виконавсько-інтерпретаційного спрямувань на всіх рівнях вищої освіти – першому (бакалаврському), другому (магістерському), третьому (освітньо-науковому); є випускаючою кафедрою з підготовки доктора філософії за спеціальністю 025 Музичне мистецтво.
Кафедру очолює доктор мистецтвознавства, доцент Коновалова Ірина Юріївна – провідний фахівець у галузі музикознавства.
Наукова й освітня діяльність кафедри забезпечується високим науково-методичним рівнем викладачів (4 доктори, 2 кандидати наук), яскравими фахівцями в галузі мистецтвознавства, зорієнтованими на творчо-науковий пошук.
У своїй роботі кафедра зберігає органічний взаємозв’язок із спадкоємним досвідом українського музикознавства з використанням сучасних наукових досягнень світової науки. Одним з важливих завдань кафедри, поряд з науково-дослідницьким, методологічним і методичним удосконаленням навчальних дисциплін, є розкриття взаємозв’язків української та світової музичної культури.
Дисципліни, які викладаються на кафедрі теорії та історії музики відповідають змісту фундаментальних дисциплін як історичного, так і теоретичного музикознавства.
Колектив кафедри представляють кілька поколінь музикознавців, кожний з яких належить до харківської наукової школи, на основі якої виробляються сучасні авторські програми, зберігається спадкоємність з провідними школами, генеалогічно пов’язаними з ХНУМ ім. І. П. Котляревського та НМАУ ім. П. І. Чайковського. Кожен викладач постійно вдосконалює зміст курсу з урахуванням специфіки виконавського профілю студентів. Цим обумовлено поєднання історичного, теоретичного та виконавського музикознавства, що систематизує діяльність музикантів у всьому розмаїтті свого прояву (теорія, історія, практика).
Основними формами навчальної та науково-методичної діяльності кафедри є:
- викладання музично-теоретичних дисциплін практичного спрямування;
- впровадження сучасних освітніх технологій та розвиток методів викладання, які сприятимуть впровадженню наукового досвіду в освітній процес;
- наукове керівництво дисертаційними роботами аспірантів;
- робота у спеціалізованих вчених радах із захисту дисертацій, виступи в якості опонента, складання відгуків на автореферати кандидатських та докторських дисертацій;
- рецензування наукових робіт, наукових статей, збірників наукових праць, навчально-методичних розробок, навчальних посібників та програм;
- музично-просвітницька діяльність (проведення майстер-класів, участь у концертно-творчій, лекторській, просвітницькій роботи кафедр факультету музичного мистецтва ХДАК).
На кафедрі організовано постійно діючий науково-практичний семінар з актуальних питань теорії та історії історичного, теоретичного та виконавського музикознавства, в межах якого відбувається обмін власним досвідом, новітніми досягненнями в сфері мистецтвознавства, музикознавства, культурології, сучасними науковими працями.
Кафедра плідно співпрацює з викладачами інших кафедр факультету, поєднуючи наукові інтереси провідних вчених та викладачів ХДАК.
Курси, які викладаються викладачами кафедри:
- Сольфеджіо
- Гармонія
- Поліфонія
- Аналіз музичних форм
- Історія світової музики
- Історія української музики
- Музична інтерпретація
- Науково-дослідницька майстерність в галузі музикознавства
- Музична критика
- Музичне мистецтво Нового часу
- Музична культура Слобожанщини
- Музична педагогіка
- Педагогічна майстерність
- Семінар сучасної музики
Для докторів філософії:
Обов’язкові освітні компоненти:
- Науково-педагогічна практика
- Методологія теоретичного музикознавства
- Методологія історичного музикознавства
- Проблеми сучасної музикології
- Інноваційні методи викладання у вищій школі
- Організація та методика музикознавчого дослідження
Спецкурси:
- Музична естетика
- Еволюція музичних стилів та напрямів
- Музична орієнталістика
- Українська музична культура
- Проблеми виконавського музикознавства
- Історія та теорія музичного виконавства
- Сучасні композиторські технології
- Професійне музичне мистецтво
- Етномузикологія
- Історія китайського музичного мистецтва
- Традиційна музична культура країн азійського регіону
- Музична культура Слобожанщини
- Філософія музики
- Психологія музичного мистецтва
- Соціологія музики
- Феноменологія музики
- Музична журналістика
- Види музичної комунікації
- Джазологія
- Управління мистецькими науковими проєктами
|