Рябуха Наталія Олександрівна
доцент, доктор мистецтвознавства, доцент
У Харківській державній академії культури працює з 2001 року.
Музичну освіту почала здобувати зі шкільних років – у Харківській дитячій музичній школі № 5 імені М. А. Римського-Корсакова. У 1996 р. закінчила фортепіанний відділ Харківського музичного училища ім. Б. М. Лятошинського (диплом з відзнакою) по класу фортепіано викладача Г. Д. Самсонік, у 2001 р. – Харківський національний університет мистецтв ім. І. П. Котляревського (в минулому – Харківський державний інститут мистецтв ім. І. П. Котляревського) за спеціалізацією «Фортепіано» у класі Заслуженого артиста України, професора С. Ю. Юшкевича, отримала кваліфікацію «викладач, концертмейстер, артист камерного ансамблю».
Після закінчення аспірантури ХДАК у 2004 р. захистила кандидатську дисертацію на тему «Мініатюра як феномен музичної культури (на матеріалі фортепіанних творів українських композиторів кінця ХІХ – ХХ століть)» під науковим керівництвом доктора філософських наук, професора М. В. Дяченка. Продовжила науково-педагогічну діяльність на кафедрі теорії музики та фортепіано під керівництвом заслуженого діяча мистецтв, професора О. Д. Склярова; викладала курси «Фортепіано», «Музична естетика», «Музична інтерпретація», «Музична психологія». У 2010 р. отримала вчене звання доцента кафедри теорії музики та фортепіано.
У 2013 р. вступила до докторантури ХДАК. Після її закінчення у 2017 р. захистила докторську дисертацію за темою «Трансформація звукового образу світу в фортепіанній культурі: онто-сонологічний підхід» (науковий консультант – доктор мистецтвознавства, професор ХНУМ імені І. П. Котляревського Л. В. Шаповалова) та отримала науковий ступень доктора мистецтвознавства за спеціальністю 26.00.01 – теорія та історія культури (мистецтвознавство).
На кафедрі фортепіано Н.О.Рябуха викладає лекційні та практичні курси: «Історія фортепіанного виконавського мистецтва», «Фортепіанна виконавська інтерпретація» для бакалаврів ОП «Фортепіано»; «Інтерпретація фортепіанного твору» для магістрів ОП «Фортепіано»; «Фортепіано» (для студентів різних ОП спеціальності 025 Музичне мистецтво), «Спецінструмент» (для бакалаврів та магістрів ОП «Фортепіано», «Музичне мистецтво естради»).
Н. О. Рябуха здійснює наукове керівництво аспірантами факультету музичного мистецтва ХДАК за спеціальністю 025 Музичне мистецтво; під її керівництвом підготовлено доповіді та публікації тез у збірниках матеріалів міжнародних та всеукраїнських конференцій магістрів та бакалаврів ХДАК.
Має досвід організаційної роботи на керівних посадах. Протягом 2017 – 2020 рр. займала посаду заступника декана факультету музичного мистецтва, а з вересня 2020 р. є деканом факультету аудіовізуального мистецтва ХДАК.
Н. О. Рябуха є активною учасницею міжнародних та всеукраїнських конференцій, симпозіумів, співголовою музикознавчих секцій міжнародних та всеукраїнських конференцій ХДАК («Культурологія та соціальні комунікації: інноваційні стратегії розвитку», «Культура та інформаційне суспільство ХХІ ст.», «Герменевтика в науках про дух»), членом оргкомітетів та журі міжнародних мистецьких фестивалів, конкурсів («DanceSongFest», «Super Art», «Art Причал», «Golden Frame», «Art Freedom»), цікавиться творчими процесами та мистецькими подіями, що відбуваються в Україні.
Н. О. Рябуха активно бере участь у розбудові та розвиткові системи забезпечення якості вищої освіти як на рівні організації освітнього процесу в ХДАК, так і в контексті діяльності Науково-методичної комісії (підкомісії) МОН України. З 2017 р. є членом Науково-методичної комісії 02 Культура і мистецтво (підкомісії 025 Музичне мистецтво) сектору вищої освіти Науково-методичної ради Міністерства освіти і науки України з розроблення стандартів вищої освіти. З 2017 р. Н. О. Рябуха є членом групи забезпечення спеціальності 025 Музичне мистецтво, бере участь у розробленні освітніх програм, навчально-методичних комплексів, пакетів документів Ліцензійних та Архівних справ для провадження освітньої діяльності за спеціальністю 025 Музичне мистецтво на всіх рівнях вищої освіти. З 2020 р. є головою Комітету із забезпечення якості вищої освіти в ХДАК, членом Комісії з питань академічної доброчесності та корпоративної етики ХДАК.
Протягом 2010 – 2021 рр. була членом Наукового товариства студентів, аспірантів, докторантів і молодих вчених ХДАК (2010 – 2020 рр.), приймала участь в організації та проведенні наукових та творчих проектів. Протягом 2017 – 2020 рр. виконувала обов’язки голови Методичної ради факультету музичного мистецтва ХДАК, а з 2020 р. є головою Ради факультету аудіовізуального мистецтва ХДАК.
З 2018 по 2021 р. працювала у складі спеціалізованої вченої ради Д 64.807.01 Харківської державної академії культури по захисту докторських та кандидатських дисертацій за двома спеціальностями: 26.00.01 – теорія та історія культури (в галузі культурології та мистецтвознавства), 26.00.04 – українська культура (в галузі культурології, мистецтвознавства); була офіційним опонентом докторської дисертації А. І. Кравченко «Семіологія камерно-інструментального мистецтва України кінця ХХ – початку ХХІ століть» (захищена 25.02.2021 р. у спецраді НАККіМ), членом редакційної колегії збірника наукових праць «Культура України» (серія: «Мистецтвознавство»), включеного до переліку наукових фахових, наукометричних видань України категорії «Б» (2017-2019 рр.).
Н. О. Рябуха є автором понад 70 наукових та навчально-методичних праць, серед них: посібник «Українська фортепіанна мініатюра як об’єкт виконавської інтерпретації» з грифом МОН України (2010), монографія «Звуковий образ світу: онто-сонологічне дослідження фортепіанного мистецтва ХХ століття» (2016), більше 40 наукових статей, опублікованих у фахових, наукометричних та інших наукових виданнях, більше 30 тез доповідей і матеріалів конференцій, а також методичні рекомендації до курсів.
Постійно підвищує рівень науково-педагогічної кваліфікації, має особистісні творчо-наукові досягнення: двічі проходила міжнародне стажування у Польщі – в Університеті Суспільних наук (UNS) у м. Лодзь (2020 р.), Вищій Лінгвістичній Школі (WLS) у м. Ченстохова (2021 р.); закінчила Перші Київські державні курси іноземних мов (рівень володіння англійською мовою підтверджено Сертифікатом В2), отримала подяки й нагороди за якісну професійну діяльність та сумлінну працю.
Сфера наукових інтересів: культурологічна специфіка мистецтвознавчого дослідження, проблеми виконавської інтерпретації, теорії та історії фортепіанної культури.
Сфера наукових інтересів: науково-дослідна діяльність у мистецтвознавчій сфері (музикознавство, культурологія), різноманітні аспекти фортепіанної культури як репрезентанта звукового образу світу, філософія та естетика музичного мистецтва, виконавське музикознавство, інтерпретація музичних, зокрема фортепіанних творів різних жанрів та стилів, специфіка звукообразного мислення виконавця-інтерпретатора суб’єкта музичної творчості.
Основні публікації:
Монографія
Рябуха Н. Звуковий образ світу: онто-сонологічне дослідження фортепіанного мистецтва ХХ – початку ХХІ ст. : монографія. Харків : ФОП Бровін О. В., 2016. 336 с.
Публікації у періодичних наукових виданнях, що включені до переліку фахових видань України, до наукометричних баз, зокрема Scopus, Web of Science Core Collection:
1. Natalia Riabukha SOUND POETICS IN CLAUDE DEBUSSY’S ART OF PLAYING THE PIANO Musical art: historical and theoretical discourse: collective monograph / I. Konovalova, I. Polskaya, O. Roshchenko, etc. – Lviv-Toruń : Liha-Pres, 2020. 61-81 рр. DOI: https://doi.org/10.36059/978-966-397-198-8/61-81
2. Мархайчук Н., Тарасов В., Рябуха Н. «BLACK MOVIES»: жанрова пам’ять нуару у системі аудіовізуальних трансформацій (1970-ті–2010-ті рр.). Вісник Харківського національного університету імені ВН Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки». 2021. № 63. С. 57-68 (англ.мова) DOI: https://doi.org/10.26565/10.26565/2306-6687-2021-63
3. Рябуха Н. Специфіка звукообразного мислення К. Дебюссі: онто-сонологічний підхід // Культура України : зб. наук. пр. / Харк. держ. акад. культури ; за заг. ред. проф. В. М. Шейка. Х. : ХДАК, 2019. Вип: 63. Сер. : Мистецтво-знавство. С. 217–228.
4. Рябуха Н., Большакова Т. Сучасні умови фахової діяльності викладачів інструментально-виконавських спеціалізацій у закладах вищої освіти України // Культура України : зб. наук. пр. / Харк. держ. акад. культури ; за заг. ред. проф. В. М. Шейка. Х. : ХДАК, 2019. Вип: 63. Сер. : Мистецтво-знавство. С. 19–30.
Тези доповідей, матеріали конференцій:
1. Рябуха Н.О. Інструментальний звукообраз як відображення звукоідеалу культури // The ІІ International Scientific and Practical Conference «Modern issues of practice and theory», January 17 – 19, London, Great Britain. 42-44 рр.
2. Рябуха Н.О. Особливості звуковідчуття митця в контексті сучасного музичного звукопростору // Культурологія та соціальні комунікації: інноваційні стратегії розвитку : матер. міжнар. наук. конф. (26–27 листопада 2020 р.). Харків : ХДАК, 2020. С. 287-288.
3. Рябуха Н.О. Музика як «філософія, що звучить. Культурологія та соціальні комунікації: інноваційні стратегії розвитку: матеріали міжнарод. наук. конф. (21-22 листопада 2019 р.). Харків, 2019. С.301-302.
4. Рябуха Н. Сонологія музики у дослідженнях Ю. М. Хомінського. Культура та інформаційне суспільство ХХІ ст. : матер. всеукраїнської науково-теоретичної конференції молодих учених (18-19 квітня 2019 р.) / Харків. держ. акад. культури. Х. : ХДАК, 2019.
5. Рябуха Н. Музична контонація та її значення у втіленні звукообразного змісту. Культурологія та соціальні комунікації: інноваційні стратегії розвитку : матер. міжнар. наук. конф. (22-23 листоп. 2018 р.). Х. : ХДАК, 2018. С. 259-260.
Посилання на профіль науковця:
1. Портал НБУВ «Науковці України»
2. Google Scholar
3. ORCID
4. Електронний каталог бібліотеки ХДАК
5. Національний репозитарій академічних текстів