1 листопада 2019 року у Харківській державній академії культури відбувся майстер-клас всесвітньо відомого музиканта Курта Шміда – видатного диригента, віце-президента і художнього керівника Віденського музичного семінару, композитора (автора більше, ніж 400 творів), засновника Wiener Strauss Gala Orchestra, професора Віденського університету музики та виконавського мистецтва, широко відомого музичного діяча. Ця подія стала знаковою для майбутньої творчої кар’єри студентів факультету музичного мистецтва та справжнім ювілейним подарунком до 90-річчя від дня заснування Харківської державної академії культури.
Маестро, який неодноразово проводив майстер-класи в Австрії, Японії, Кореї, України, ім’я якого у ЗМІ названо як «Штраус XXI століття», завжди підтримує обдаровану молодь та розвиває актуальну для сьогодення України ідею єднання людей за допомогою класичної музики.
Проведенню майстер-класу сприяла плідна міжнародна співпраця керівництва Академії в обличчі ректора – професора, доктора історичних наук Василя Миколайовича Шейка та проректора з навчальної роботи – професора, доктора педагогічних наук Інни Олегівни Сташевської. Справжньою школою педагогічної майстерності виявилося спілкування Інни Олегівни німецькою мовою з австрійським диригентом на високому науково-педагогічному рівні, адже саме завдяки цьому зміцнюватимуться міжнародні культурні зв’язки України з Австрією.
В ході зустрічі Курта Шміда з ректором Харківської державної академії культури Шейком Василем Миколайовичем обговорено перспективи розвитку міжнародного співробітництва, проведення сумісних мистецьких проектів та заходів, що сприятимуть співпраці Академії з Віденським музичним семінаром.
Знайомство Курта Шміда зі студентами музичних спеціалізацій розпочалося з творчого привітання – виступу Академічного хору студентів під керівництвом лауреата міжнародних конкурсів, кандидата мистецтвознавства, доцента В’ячеслава Геннадійовича Бойко (концертмейстер – Ірина Запара). Хор виконав відомі класичні твори Й. Баха, Г. Генделя, В. Моцарта, а також сучасні хорові композиції «Nyon, nyon» Дж. Рунестада, «Africa» Д. Пейча та Дж. Поркаро (аранжування для хору Ф. Лайсона). Учасники хору вразили геніально втіленою імітацією звуків дощу та грози у виконанні відомої композиції Д. Пейча «Africa» під керівництвом диригента – кандидата мистецтвознавства Вікторіі Володимирівни Воскобойнікової.
Приємне враження від звучання Академічного хору студентів було доповнено сольними виступами студентів факультету музичного мистецтва:
1. Тетяни Селеменевої, студентки І курсу по класу скрипки професора, доктора мистецтвознавства, проректора з навчальної роботи Інни Олегівни Сташевської (концертмейстер – Ірина Іванівна Козеняшева), яка виконала «Поему» e-moll для скрипки та фортепіано К. Домінчена та «Мазурку» G-dur, оp. 26. для скрипки та фортепіано О. Заржицького;
2. Віталія Зими, студента 4 курсу по класу кларнету старшого викладача, лауреата міжнародних конкурсів Євгена Альбертовича Козеняшева, (концертмейстер – Поліна Вячеславівна Кириченко), який виконав Сонату для кларнета та фортепіано № 1 f-moll, ор. 120 Й. Брамса.
Для участі у майстер-класі вихованці факультету музичного мистецтва ХДАК підготувалися дуже відповідально.
Під час проведення майстер-класу присутні в залі слухачі уважно спостерігали за кожним словом Маестро, рухами його диригентських рук, які безперервно «живуть» під час звучання музики та розкривають особливість індивідуального звуковідчуття музиканта. Курт Шмід як представник традиційної віденської класичної школи керувався прагненням поділитися практичним досвідом у трактуванні музичної термінології, артикуляційних штрихів, динаміки та інтонаційної драматургії. Професор неодноразово наголошував на тому, що у виконавській інтерпретації музичних творів композиторів-романтиків, особливо таких як Й. Брамс, масштабність динамічного руху продиктований масштабністю звукообразного мислення митця. Так, наприклад, у запису динамічних позначок в Сонаті для кларнету і фортепіано Й. Брамса термін dolche вказує на образно-емоційний стан романтичної душі, що вимагає від виконавця інтонаційної цілісності музичних фраз та хвильової драматургії у втіленні композиційної форми. Курт Шмід зосереджував увагу студентів на достовірній передачі ідейного задуму композитора, закладеного в музичному тексті. Задача виконавця – художньо осмислювати та уважніше ставитися до кожної деталі, авторської позначки, ремарки, які мають вагоме значення у побудові виконавської версії твору композитора. Саме таке занурення в авторську інтонацію, в «живий текст» мистецтва дозволить зробити виконавську інтерпретацію стилістично виправданою, що, у свою ергу, відповідає вимогами сучасної музичної практики і досвіду.
Наприкінці майстер-класу, що поступово перетворився на неймовірну творчу зустріч відомого австрійського диригента зі студентським та викладацьким колективом, символічно прозвучав хоровий твір величального характеру «Многая літа», що надало цілковитої довершеності та особливого урочистого настрою.
Маестро зацікавила майстерна гра Віталія Зими. Курт Шмід відмітив високий рівень професійної підготовки студента та призначив йому стипендію на навчання у Віденському музичному семінарі, який у 2020 році відзначає 50-річчя від дня свого заснування.
Вітаємо Віталія Зиму, студента 4 курсу факультету музичного мистецтва з отриманням стипендії Курта Шміда на навчання у Віденському університеті музики та виконавського мистецтва!
Сподіваємося, що світові зірки та визнані колективи, які творять історію сучасної академічної музики, надалі відвідуватимуть Харківську державну академію культуру, а наші студенти – примножуватимуть традиції української мистецької освіти та гідно представлятимуть її досягнення у світовому просторі.