8 травня 2025 року в Харківській державній академії культури в онлайн-форматі відбувся круглий стіл на тему: «Булінг: розпізнати, зупинити, запобігти», присвячений актуальній проблемі булінгу в освітньому середовищі.
Метою заходу стало підвищення обізнаності про природу булінгу, його наслідки, профілактику та стратегії подолання, а також формування культури взаємної поваги й психологічної безпеки в академічному просторі. Під час круглого столу розглядалися ключові аспекти явища булінгу: його типологія, наслідки для жертви та агресора, роль психолога у ВНЗ, механізми попередження та соціально-правова підтримка.
У заході взяли участь як представники академічної спільноти, так і студенти спеціальності «Психологія».


Доповідачі та зміст виступів:
1. Володимир Носенко, практичний психолог вищої категорії ХДАК, виступив з доповіддю «Про умови позитивної соціалізації під час війни». Він наголосив на важливості безпеки та сталості у формуванні особистості, особливо в умовах війни. Було підкреслено, що задоволення базових потреб підлітків, підтримка та увага з боку дорослих формують позитивне сприйняття світу, а відповідно – знижують ризики девіантної поведінки та агресії в академічному середовищі.
Презентація "Про умови позитивної соціалізації під час війни"
2. Ксенія Мєдвєдєва, студентка 4-го курсу спеціальності «Психологія», у своїй доповіді «Психологічні наслідки булінгу: довгострокові ефекти на психічне здоров’я» розкрила, що булінг викликає тривожність, депресію, ПТСР, ізоляцію, зниження самооцінки. У довгостроковій перспективі наслідки можуть проявлятися як у професійній сфері, так і в особистому житті. Вона також акцентувала на необхідності створення системи психологічної підтримки, груп терапії, просвітницької діяльності та залучення цифрових інструментів для інформування та профілактики булінгу.
Презентація "Психологічні наслідки булінгу: довгострокові ефекти на психічне здоров’я"
3. Юлія Шепель, студентка 4-го курсу спеціальності «Психологія», представила доповідь «Булінг у ВНЗ: проблема та шляхи її вирішення». Вона акцентувала увагу на тому, що проблема цькування у вищих навчальних закладах залишається недостатньо дослідженою та часто ігнорується. У своїй презентації вона навела статистику U-Report та Національної поліції України щодо поширеності кібербулінгу, а також запропонувала низку практичних рішень: запровадження регулярних тренінгів з емпатії, створення студентського кодексу поваги, організацію антикризової групи в університеті та впровадження анонімних форм зворотного зв’язку.
Презентація "Булінг у ВНЗ: проблема та шляхи її вирішення"
4. Анастасія Потапенко, студентка 4-го курсу спеціальності «Психологія», представила доповідь «Психологічний портрет агресора і жертви булінгу». Вона акцентувала увагу на тому, що ефективна протидія булінгу неможлива без глибокого розуміння психологічних особливостей усіх його учасників. Зокрема, вона звернула увагу на характерні риси жертви – підвищену тривожність, низьку самооцінку, схильність до ізоляції, та агресора – труднощі з емоційною регуляцією, прояви домінування та досвід попередніх психотравм. Вона також підкреслила важливість розвитку емоційної грамотності, впровадження тренінгів з конфліктології та активного залучення студентів до проєктів взаємопідтримки.


У результаті проведення круглого столу було підвищено рівень обізнаності студентів щодо явища булінгу та його негативних наслідків, окреслено шляхи ефективної профілактики та реагування в умовах закладу вищої освіти. Особливу увагу було приділено важливості партнерства між студентами, викладачами, адміністрацією та психологічною службою у створенні безпечного, підтримувального освітнього середовища.

Круглий стіл став важливим кроком у формуванні нової академічної культури – культури довіри, поваги й небайдужості. Участь студентів у ролі доповідачів засвідчила високий рівень їхньої підготовки та свідомого ставлення до соціально значущих проблем. Рекомендації, озвучені під час заходу, будуть враховані при розробці подальших профілактичних ініціатив в академії.

Корисні посилання:
1. Перша леді підбила підсумки Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?» за 2024 рік:
https://www.youtube.com/watch?v=9_EC8H-q-Dk
2. Ти як? - Олена Зеленська, MONATIK, KAZKA, Маша Єфросиніна, Даша Квіткова, Тімур Мірошніченко та інші:
https://www.youtube.com/watch?v=X7-b9d3eEK4
3. Що таке стійкість? Проєкт Олени Зеленської «Ти як?»:
https://www.youtube.com/watch?v=3uuVJXmxKcE
4. Сенси — теплі підтримуючі послання, створені «Ти як?» разом із психологинею Світланою Ройз:
https://howareu.com/materials/sensoteka-ty-iak
5. Марафон «СенсоТека. Ти як?»:
https://www.youtube.com/watch?v=Sc_p7V_Lnow